Я не злопамятная, я зло сделаю и забуду!
אבל לא רק הדמיון לקופים מדריך את מנוחתם של המאמינים. ישנה סיבה נוספת והיא חזרתו של דארווין על אותו החטא שבו חטא לפניו גליליאו, זה שהוכיח כי לא אנו העומדים במרכז ואילו שאר העולם סובב סביבנו, אלא להפך. כזכור, הגיבה האינקוויזיציה בקרירות לעניין. כך פעל גם דארווין אשר הוריד את האדם מדרגת "נזר הבריאה" והושיבו על אותו הספסל יחד עם טיפוסים מפוקפקים כמו יתוש האנופלס, מוש השור, גארפילד החתול ופומבה החזיר.
אין צורך לגייס דוגמאות של דוֹדים חביבים כהיטלר או סטאלין, כדי להטיל ספק בקשר שבין התואר "נזר הבריאה" לבני האדם. לי, למשל, מספיק להתבונן במבקרים ליד כלוב הבבונים בגן החיות. הצווחות, היללות, התנועות המגונות, השלכת הפיצוחים והקליפות, כל אלו מגיעים בדרך כלל מהצד המכנה את עצמו "נזר הבריאה". אז אני שואל את עצמי האם זה הטוֹפּ שאלוהים מסוגל להגיע אליו? זה הנזר?
דווקא ייתכן שכן. בניגוד לתפיסה הרווחת, התואר "נזר הבריאה" (בדומה ל"עם סגולה") אינו תואר הרומז לעליונות אלא לאחריות. על האדם מוטלת האחריות לסביבתו, אחריות ששאר הברואים אינם ערים לה. הבעיה היא שבני האדם מעדיפים להתעלם מאחריותם. לא זו בלבד, אלא שהם אף מזיקים לסביבתם יותר מבעלי חיים אחרים. הנזר, יונח על ראש האדם רק אם יגלה אחריות. זה שלא יעשה כך יישאר עם נזר וירטואלי בלבד. הוא יאבד את ממלכתו, יכחיד את העולם ואת האנושות - דבר שלהערכתי יתרחש בעגלא ובזמן קריב, "בקרוב בימינו ממש".
אין צורך לגייס דוגמאות של דוֹדים חביבים כהיטלר או סטאלין, כדי להטיל ספק בקשר שבין התואר "נזר הבריאה" לבני האדם. לי, למשל, מספיק להתבונן במבקרים ליד כלוב הבבונים בגן החיות. הצווחות, היללות, התנועות המגונות, השלכת הפיצוחים והקליפות, כל אלו מגיעים בדרך כלל מהצד המכנה את עצמו "נזר הבריאה". אז אני שואל את עצמי האם זה הטוֹפּ שאלוהים מסוגל להגיע אליו? זה הנזר?
דווקא ייתכן שכן. בניגוד לתפיסה הרווחת, התואר "נזר הבריאה" (בדומה ל"עם סגולה") אינו תואר הרומז לעליונות אלא לאחריות. על האדם מוטלת האחריות לסביבתו, אחריות ששאר הברואים אינם ערים לה. הבעיה היא שבני האדם מעדיפים להתעלם מאחריותם. לא זו בלבד, אלא שהם אף מזיקים לסביבתם יותר מבעלי חיים אחרים. הנזר, יונח על ראש האדם רק אם יגלה אחריות. זה שלא יעשה כך יישאר עם נזר וירטואלי בלבד. הוא יאבד את ממלכתו, יכחיד את העולם ואת האנושות - דבר שלהערכתי יתרחש בעגלא ובזמן קריב, "בקרוב בימינו ממש".